BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 17, 2010

Syura dan pemakanannyer menjelang usia 1 tahun


Lagi 17hari Syura ada menyambut ulangtahun kelahirannya yg ke 1..sekejap masa berlalu..

Sepanjang cuti raya ni, jadual makan minum syura cam biasa as usual tiada yg berubah..kalau keluar beraya, aku pastikan masak bubur seawal pagi, bawak bekal untuk dia ..depends pada keadaan 2kali makan or 3kali makan..aku particular skit bab makan2 ni..walau dia nganga je apa di sua, yg x sepatutnya aku x bagi even mak or adik2 yg suap..

apa yg aku perasan, baby kalau diajar makan bubur yg penuh ngan perasa or garam, dia akan mula kurang selera makan menjelang 1tahun walaupon pada awalnya selera makannya membuak2..cam syura, mmg no garam no perasa..tawar je..alhamdulillah selera makan dia sama sehingga ke saat ini walau sakit terutama ketika tumbuh gigi..makan tetap makan...carrot adalah pilihan pertama dia..hihiih..

Syura pon lom minum air yg bukan2 cam vitagen or sebagainya..air masak pon tidak...cukup dengan susu ibu sebagai pembasah tekak..

pendapat berbeza..kadang org kata anak makan x berasa, kesian..makanya buh la macam2..kesannya pada 1 masa, anak mmg x selera makan..sapa risau, kita jugak..ni jugak la yg kene pada adik tiri aku..mula2 ajar makan bagi segala macam mende dan perasa..sekarang, semua xmo makan..baby x reti nak nilai rasa lagi..jadi jangan la ajar menda2 yg dia x sepatutnya makan sblm usiannya..

2 comments:

Azrina said...

Betul Intan....jangan ajar anak2 vitagen ke haper...semua tu menda tak sehat. Tengok apa jadi dgn Aisyah...dia dulu semua makan bila dah ajar perasa...dia skrg kurang makan, 1 tahun 7 bulan maintain 10kg je...bising nurse.

Anonymous said...

betul tu..saya pun mnghadapi tentangan dari kuarga suami sbb saya suka masak bubur tawar..tapi kalau mak mentua yg masakkan letak macam2..garam la..alasannya kesian kat baby..nk juga makan sedap..kuarga suami..coca cola pun bagi umur 4 bulan..gila tak mentaliti dorang ni..tapi kak, klu dah setahun bgla dia air putih juga..nt dehidrat lak budak tu..tnda2 dia dehidrat tgk kulit atau bibir dia..so far bby suka makan ikan siakap..